Varför sover maneter?

Den rådande teorin om nyttan av sömn är att den ger vår hjärna tid till återhämtning. Så, varför sover maneter? De har ju ingen hjärna.

Maneten Cassiopea tar gärna en tupplur på natten. Det förvirrar forskarna.
Bild: Caltech

Alla ryggradsdjur behöver sova ibland och det finns studier som visar att även småkryp och maskar måste sova. Gemensamt för dem är att de har en hjärna som kan behöva vila. För även om det inte är helt klarlagt varför sömnen finns, menar många sömnforskare att det beror just på att hjärnan måste få en chans att vila med jämna mellanrum. Det finns till exempel forskning som visar att hjärnan kör ett slags tvättprogram under sömnen, som rensar bort skadliga restprodukter (se F&F 10/2016).

Men nu har ett amerikanskt forskarteam visat att även maneter sover. Det motsäger teorin om att det framför allt är hjärnan som behöver sömn, eftersom maneter inte har någon hjärna.

Forskarna har studerat en manet som heter Cassiopea, ”upp och ner-manet”. Namnet kommer från att den gillar att fånga matpartiklar med ”ovansidan” mot botten och tentaklerna uppåt.

Forskarna filmade maneter i akvarier och räknade hur ofta de pulserar under dagen respektive natten. Det visade sig att de pulserade med drygt 30 procent längre intervaller under natten. Maneterna sänkte alltså aktivitetsnivån under natten. Maneterna hade också en längre reaktionstid på natten än på dagen. Avslutningsvis provade forskarna att utsätta maneterna för vattenpulser med jämna mellanrum. Det visade sig att maneter som blev störda av sådana vattenpulser under natten var ovanligt slöa följande dag – de verkade lida av sömnbrist.

Det faktum att maneter behöver sova indikerar att sömn fyller ett fundamentalt behov, som antagligen fanns långt innan evolutionen gav upphov till hjärnor och centrala nervsystem. Forskarna, som har publicerat sin studie i Current biology, kan dock inte avgöra vad för slags behov det rör sig om. Nästa steg blir att undersöka sömnen hos djur som är ännu enklare än maneter, som svampdjur och encelliga organismer.