Att äta för två är viktigt under graviditeten.

Bild:
iStock

Vikten är kopplad till schizofreni

Kvinnor som ökar för lite i vikt under en graviditet löper ökad risk att få barn med schizofreni. Det visar en studie av över en halv miljon svenskar.

2017-02-22

Under andra världskrigets sista vinter slog svälten till i Nederländerna. Även ofödda drabbades. Senare i livet hade svältens barn dubblerad risk att få schizofreni eller någon annan så kallad icke-affektiv psykos. Samma sak hände i Kina efter ”Det stora språnget”, ett planekonomiskt experiment som slutade i svältkatastrof.

Nu har forskare vid Karolinska institutet upptäckt en ökad risk för samma sjukdomar bland barn till svenska kvinnor som gick upp mindre än åtta kilo under en graviditet. Barnens risk att senare i livet få en icke-affektiv psykos steg med drygt 30 procent.

– De historiska svältkatastroferna var extrema, så vi blev lite förvånade över att se ett samband i Sverige, säger Renee Gardner, forskare i folkhälsovetenskap på Karolinska institutet, och huvudförfattare till en rapport i tidskriften JAMA Psychiatry.

I teorin skulle ärftliga faktorer kunna ligga bakom både en låg viktuppgång hos mamman och en psykisk sjukdom hos hennes barn. Men genom att jämföra helsyskon kom forskarna fram till att en låg viktuppgång hos mamman i sig sannolikt ökar risken för en icke-affektiv psykos hos barnet.

Renee Gardner är orolig för att vissa kvinnor försöker hålla vikten nere när de är gravida för att uppfylla skönhetsideal, eller av rädsla för att det kan bli svårt att gå ner igen efter förlossningen.

– Mitt råd är att lyssna på vårdens rekommendationer om viktuppgång. Våra resultat ger ännu ett skäl att följa dem, säger hon.