nanocar race

Claire Kammerer från Université Paul Sabatier i Toulouse med en modell av lagets tävlingsbil.

Bild:
Hubert RAGUET / CEMES /CNRS Photothèque

VM för världens minsta bilar

De går bara att se i mikroskop och deras hastighet får en snigel att framstå som en sprinter. Den här veckan avgörs världens första tävling för nanobilar.

2017-04-25

När startskottet går på torsdag den här veckan ger sig de fyra finalisterna i väg. De har 36 timmar på sig att ta sig från start till mål i världens första nanobilstävling som arrangeras av Center for Materials Elaboration and Structural Studies i franska Toulouse.

Syftet med tävlingen är att öka intresset för nanoteknik och föra forskningen framåt kring hur molekyler interagerar med en yta.

Deltagare från universitet ibland annat Frankrike, Tyskland och Japan har ägnat flera år åt att designa och bygga billiknande molekyler som ska klara banans tre raksträckor och två 45-graders kurvor. Den totala sträckan som ska avverkas är 100 nanometer, ungefär en tusendel av ett hårsstrå.

nanocar race

Med hjälp av bilderna från sveptunnelmikroskopet kan lagen följa nanobilarna längs banan.

Bild:
Hubert RAGUET / CEMES /CNRS Photothèque

Själva tävlingen avgörs på en liten arena av rent guld inne i ett sveptunnelmikroskop. Förhållandena är bistra med en temperatur bara ett par grader över den absoluta nollpunkten i vakuum.

Bilarna får bara röra sig framåt med hjälp av elektroner från svepelektronmikroskopets spets. Varje elektronpuls gör att bilarna rör sig mellan 0,3 och 0,6 nanometer.

Mikroskopet används också för att skanna av tävlingsbanan så att lagen kan se hur långt bilarna tagit sig och att de inte kört av vägen.

För den som vill följa loppet direktsänds det både på tävlingens hemsida och på Youtube med start kl 11 torsdagen den 28 april.