Förvandlingen

Författare:

2009-01-18
I Kafkas novell Förvandlingen vaknar Gregor Samsa upp en morgon, försenad och förvandlad till en skalbagge. Frågan är om det inte är dags för oss människor att förstå hur lika vi är skalbaggar. Det är dags att kliva ner från piedestalen. För visst är vi intelligenta djur, men på det hela taget inte mer långsiktiga i vårt handlande än skalbaggar. Det är mycket möjligt att det blir skalbaggarna som vinner det evolutionära spelet i slutändan - genom att överleva.I Svenska Dagbladet den 28e december fanns en artikel om hur storstadsnaturen minskar kring Stockholm. Den skulle nog ha intresserat Kafkas huvudperson Gregor Samsa. I artikeln menar Kristina Alvendal att den biologiska mångfalden mest handlar om några skalbaggar hit och dit. Hon anser att det finns högre mål, och det är stockholmarnas trygghet. Därför ska ruttnande träd röjas bort tillsammans med deras innevånare. Varför behöver vi biologisk mångfald? Jo, därför att vi är en del av den, tätt sammanvävda i den biosfär som vi kallar jorden. Vi människor är levande organismer som kräver syre, rent vatten och näring för att kunna leva. Vad är det som ger oss det vi behöver? Det är det kollektiv av arter som vi kallar den biologiska mångfalden. Likt nitarna på ett flygplan är det väldigt svårt att säga hur många arter som går att dra ut innan systemet kollapsar. Nya spännande kopplingar mellan arter upptäcks hela tiden. Några extra skalbaggar kan göra att vi hamnar på den säkra sidan.Många frågar sig hur mycket biologisk mångfald som vi egentligen behöver skydda. Men jag tror att frågan är felaktig, för hur mycket finns egentligen kvar att skydda? Sveriges skogar har rationaliserats till granåkrar med genetiskt likformiga träd. Ängar och beteshagar har blivit åkrar eller skog. Den minskade biologiska mångfalden världen över påminner om klimatproblematiken, många små utdöenden som leder till stora problem för människor. Klimatproblemet har vi fått på halsen eftersom vi utnyttjar en historisk ekosystemtjänst: Vi eldar upp kol och olja, resterna av många miljoner år gamla växter som tagit koldioxid, vatten och solljus och gjort det till kolhydrater med syre som lycklig biprodukt. Nu minskar den biologiska mångfalden. Det har hänt fem gånger förr, och visst, om några miljoner år kommer nya arter att ha anpassat sig till de nya möjligheterna. Skalbaggarna finns säkert kvar, det är en artrik ordning inom insekterna som funnits med bra länge nu. När det gäller oss människor så kanske det skulle vara en lösning att vakna upp en morgon, försenade och förvandlade till skalbaggar. Kanske var Gregor Samsa inte så illa ute som han först trodde?