Annons

Cyklister skyddar cyklister

Författare: 

Publicerad

2007-06-27
Jag sitter med svullen läpp och blöta byxor efter att ha vurpat med cykeln. Men huvudet är i välbehåll, tack vare hjälmen. I Göteborg bedrivs det kampanjer för att öka användandet av cykelhjälm. Det borde vara bra, men när ett par studenter undersökt saken visar det sig vara mer komplicerat. Alla är överens om att hjälmar är bra. Men kampanjen tycks snarare skrämma potentiella cyklister än främja hjälmanvändandet. Och det som verkligen skyddar cyklister från att bli påkörda är andra cyklister. Fler cyklister gör bilister mer uppmärksamma. Fler cyklister betyder dessutom att fler bilister identifierar sig också med cyklisterna. Vill man alltså öka säkerheten för cyklister ska man enligt studien öka antalet cyklister. Och det gör man inte genom att varna för otäcka olyckor utan genom att öka fördelarna med cyklande.Jag voltade dock helt på egen hand. Och var rätt tacksam att jag hade hjälm, trots allt.

Kommentera:

3

Dela artikeln:

Kommentarer

Min erfarenhet från att cykla i Uppsala är att de flesta cyklister saknar trafikvett och struntar i till och med de mest grundläggande trafikreglerna, som till exempel högertrafik. Hjälm är nog bra när olyckan väl är framme men att förebygga olyckorna är bättre. Jag skulle gissa att i nio av tio cykelolyckor är cyklisten på ett eller annat sätt vållande. Mer och bättre trafikundervisning redan på lågstadiet och fler poliser som beivrar cyklisternas regelbrott är lösningen tror jag.

Kommentar till Björns Kommentar om fler poliser. Jag som cyklat sedan 50-talet i Uppsala har sett en märklig utveckling. På 50 och i början av 60-talet fanns inga cykelbanor men det var inga större problem att cykla eller att cyklister inte följde regler. Det gick bra att samsas på gatorna. Under 60-70 talet byggdes många cykelbanor. Tyvärr verkar det som om det var bilister som planerade dessa det blev mycket vanligt att man för att komma fram var tvungen att bryta mot trafikregler. Cyklisternas framkomlighet nonchalerades till förmån för bilismen. Under 90-talet har det blivit bättre och bättre allteftersom fler och sammanhängande cykelbanor färdigställts. Men när inställningen hos kommunen är att man inte kan skylta så att cyklisterna kan följa reglerna blir det återigen många "lagbrytare". Att det är kommunens åsikt framgår av artiklar i UNT där planeringschefen säger just så. Jag föreslår att det ska införas kraftiga böter på att bygga vägar och andra platser (även temporärt) så att trafikreglerna inte kan följas av trafikanterna. Det leder till en uppluckring av rättsmedvetandet. Folk slutar att följa regler där det är möjligt.

Att man blir trött vid en längre tid på sadeln är klart. Att man dessutom då tar av någon anledning större risker är väl också ganska känt. Varför kan man inte konstruera trafikmiljön därefter?

Lägg till kommentar