Nytt hopp för Hubble?

Författare:

2004-12-15
En ny rapport till amerikanska rymdstyrelsen NASA föreslår - trots tidigare rekommendationer - att Rymdteleskopet Hubble ska räddas med hjälp av rymdskytteln. Ytterligare ett nytt hopp för Hubbleteleskopet har tänds eftersomNASAs chefsadministratör O'Keefe i dagarna lämnat in sin avskedsansökan. O'Keefe har ganska hårdnackat ignorerat astronomers och allmänhetens önskan att behålla Hubbleteleskopet. Källa: Sky&Telescope.

Jag läste nånstans (i Science tror jag) att en idé är att byta ut själva spegelni Hubble mot flera mindre speglar och använda mjukvara så att de motsvarar en enda stor spegel. Fungerar även nya teleskop på marken på detta vis? För visst begränsades teleskopstorleken länge av hur stora speglar man kan bygga?

Hej Aron,Nej jag tror inte det finns några planer på att byta ut Hubbleteleskopets spegel. Det är alldeles för krångligt.Men det är riktigt att själva spegelstorleken är den begränsande faktorn i teleskopbyggen, och att man numer ofta använder så kallade segmenterade speglar i markbaserade teleskop. Nästa rymdteleskop, James Webb, kommer sannolikt också ha en sådan konstruktion.Jesper