Trådlös el med resonans

Författare:

2008-02-20
Uppfinnaren, elingenjören och visionären Nikola Tesla är en stor hjälte för många av oss. Endast en bråkdel av hans ideer förverkligades under hans livstid och en av de mest gäckande planerna han hade var den om trådlös elektricitet. I dagarna publicerade MIT Technology Review en beskrivning av en lösning för trådlös eldistribution som ser lovande ut. Den baserar sig på resonans i magnetfält: två liknande spolar resonerar magnetiskt med varandra: om en spole åstadkommer ett magnetfält kan den andra fånga upp en stor del av den elektromagnetiska effekten på inte alltför långa avstånd (en helt annan skala än Teslas storslagna planer). I experiment lyckas forskaren Marin Soljai, forskare vid MIT, förse en glödlampa med elektricitet på ett par meters håll med förluster på ungefär hälften av ineffekten. Det måste vässas om det ska kunna bli en livskraftig teknologi av idén, men nog börjar det se bra ut! Jag ser fram emot att slippa sladdhärvan och dammråttorna som bor däri under familjens mobiler i hallen!