Livets uppkomst

Författare:

2012-07-23

Hur livet uppkommit är ett mysterium som länge intresserat människorna. Forskningen kommer allt närmare gåtans lösning.

Ett steg framåt var det när man hittade aminosyror och andra livets byggstenar i meteoriter, och ytterligare ett när man fann att det var övervikt av de stereoisomerer (de speciella molekylformer) som förekommer i levande varelser. Men den övervikt av "vänsterform" av aminosyror som man fann i de först undersökta meteoriterna var rätt liten. Nu har man hittat rymdstenar i vilka det finns tre till fyra gånger så mycket av vänsterformen som av högerformen av ett par aminosyror, och man anser sig ha uteslutit att det rör sig om föroreningar från jorden. Författarnas sammanfattning av resultaten kan läsas här.

Det går väl att förstå att en del av livets ursprung kan ha haft nåt med bindeaminosyrorna att göra, men, det återstår att få veta hur kom det sig att dessa molekyler valde att omformas i organiserade gruper, som på en högre nivå blev organer och arter. Om amynosyror omformas till levande molekyler är en sak, och jag tror att dessa kom aldrig att bli mer än monoceller eller prozoarier. Om man tror att livetsgrundstenar bestämde självmant vad de skulle omformas till, då är vi mycket nära till en kvantumbiology i vilket aminosyror, går att tro, TÄNKER.
Min humle uppfattning som gemeneman i biology är att livet kom helt organiserat from rymden i form av avancerat livsform, vore sig flygande i meteoriter eller i vessel.
Med andra ord, vetenskapmän borde, tycker jag, forska om högsnivå liv på jorden är en experiment gjort av avancerad biologiska varelser. Kanske jorden är inget annat än en zoo, men tanke på kvarvarande primitiva ägenskaper hos många.

Tack för dina synpunkter, Carlos. Jag håller helt med om att bara för att det bildas några aminosyror så blir det inte liv. Vi vet i själva verket väldigt lite om hur livet uppkommit. Det intressanta som jag försökte få fram är, att det finns samma typ av asymmetri hos aminosyrorna från rymden som det finns hos aminosyrorna i oss.

Om livet har kommit till jorden som varelser utifrån, så har vi ju kvar frågan om hur livet har uppkommit någon annanstans. Det är ju fortfarande mycket intressant att försöka få några spår av utomjordiskt liv. Landningen på Mars i dag tycks ju ha gått bra, så vi får väl hoppas att den stora investeringen som har gjorts i detta projekt kan ge något nytt av intresse i denna fråga.

Lars Olof