Just nu, över Grönland

Författare:

2006-02-04
Jag sitter i ett flygplan på väg till Chicago. För knappt ett år sedan berättade Ulf Olsson, ingenjör i LKABs gruva i Kiruna, att han kopplade upp sig mot en borrmaskin i sin gruva just på väg över Grönland. Det lät som science fiction. Från 10000 meter höjd till 1000 meter under marken. Det blev sedan en artikel: Den trådlösa gruvan.Nu när jag sitter här själv och tittar ut över de Grönländska bergstopparna är det förvånansvärt naturligt att Internet ska vara med. Det fungerar precis lika bra som när man kopplar upp sig från tåget.Skillnaden mot tåget märks mest på det mer praktiska planet. Här är det trängre. Om man sitter i ekonomiklass är det inte helt enkelt att ha datorn uppfälld och knappa, men det går.Det kostar knappt 300 kronor att använda nätet hela resan, nio timmar. Men i praktiken är det inte möjligt, eftersom bara de som sitter längre fram i planet har eluttag och kan ladda batterierna.Jag tittar ut. Det är inte ett moln under oss och fantastiskt vackert. Vi passerar just över en stor glaciär som möter havet. Kanske är det den som beskrivs i en artikel i nästa nummer. I så fall är det världens snabbaste!