Solcellerna har fördubblats på tre år

Än så länge är det dock svårt att få lönsamhet utan statligt stöd, rapporterar Forskning & Framsteg.

Nu finns det dubbelt så mycket solelseffekt installerad i Sverige som för tre år sedan. Orsaken är det statliga investeringsstödet till offentliga byggnader. Sedan sommaren 2009 får även företag och privatpersoner stöd till investeringar i solceller.

Det verkar också som om de moderna, småskaliga solcellssystemen fungerar bra. De första resultaten från ett pågående test av åtta nätanslutna system visar att dessa håller hög och jämn kvalitet. Solcellerna ger mer än 100 kilowattimmar per kvadratmeter och år. Däremot är det svårt att få solcellerna lönsamma utan statligt stöd.

– Hur lång tid det tar innan solcellssystemen är lönsamma av egen kraft är svårt att säga, men det är viktigt att volymerna i produktionen kan öka och att vi får bättre avläsningssystem för dem som vill sälja sin överskottsel, säger projektledaren Anders Odell på Energimyndigheten till Forskning & Framsteg.

Publicerad:
26 mars, 2010