Solen är extra lugn i sommar

Just nu är solen rekordlugn. Den saknar fläckar, och även solvinden har försvagats, rapporterar Forskning & Framsteg i sitt nya nummer.

Också solen har sina fläckar, sägs det. Men inte nu längre - i år är vår stjärna helt fläckfri 90 procent av tiden, något som inte hänt på nästan ett århundrade. Fortsätter det så här kommer solen att slå rekordet från 1913 då den lyste utan minsta fläck i 311 dagar.

Fläckarna är områden på solytan som är cirka två tusen grader kallare än omgivningen, och därför mörkare. De avspeglar solens våldsamma inre liv, där magnetiska fält laddar upp energi som sedan frigörs i kraftiga utbrott.

När dessa energirika partiklar närmar sig jorden, ger de upphov till norrsken och magnetiska stormar som kan störa radio- och telekommunikation. Med stormarna blir det också ökad UV-strålning, som utgör en fara för vår hälsa men även värmer jordens övre atmosfär som då ökar i volym. Det leder till att satelliter bromsas upp och sänker sin bana, skriver Forskning & Framsteg.

Antalet solfläckar förändras i perioder på elva år, i takt med förändringar i solens magnetiska fält. Hur det går till och varför solens magnetfält varierar är fortfarande en gåta, liksom varför fältet över huvud taget finns.

Och trots att solen är lugn i sommar kvarstår rådet att sola varsamt.

18 juni, 2009