Kan guppyn bli en stimfisk?

Bild:
Annika af Klercker

Stimlevande fiskar, som exempelvis sillar, simmar tätt tillsammans med synkroniserade rörelser. Guppyn är ingen riktig stimfisk men kanske kan bli det med hjälp av avel. Det undersöker Niclas Kolm och hans kolleger med hjälp av avancerad experimentutrustning.

Det handlar om kraftfulla datorer som med hjälp av en speciell programvara kan lära sig se skillnad på upp till 40 fiskar som befinner sig i samma akvarium och som saknar id-märkning. Datorerna är kopplade till digitala kameror som hänger ovanför breda, grunda akvarier, som används vid försöken.

– Datorn registrerar små individuella skillnader i rörelsemönster och kroppsform och lär sig på så sätt känna igen samtliga fiskar. Den kan sedan registrera de enskilda fiskarnas rörelser i akvariet i detalj.

Genom att filma massor med grupper och låta den speciella programvaran analysera de enskilda fiskarnas rörelser i grupperna, har forskarna identifierat individer som är ovanligt pigga på att följa andra fiskar. Genom att para sådana individer med varandra undersöker forskarna om viljan att bilda stim ökar från generation till generation.

Om experimentet faller väl ut kommer forskarna att detaljstudera hur fiskarnas beteenden, hjärnor och fysiska egenskaper förändras i takt med att de blir alltmer stimlevande.

– En av mina favorithypoteser är att när man blir en stimlevande fisk, så blir man individuellt korkad men kollektivt smart, säger Niclas Kolm.

Försöket sker i samarbete med forskare vid Uppsala universitet, varav David Sumpter, professor i matematik, och Kristiaan Pelckmans, informationstekniker, är nyckelpersoner.

Aveln har pågått under två guppygenerationer och ska fortsätta ytterligare en generation. Resultaten verkar lovande, berättar Niclas Kolm.