Vad blir det för barn av omogna spermier?

Nu går det att skapa barn från ofärdiga spermier. Riskerna är okända. Bör förfarandet tillåtas? Den nya metoden skulle kunna användas för att hjälpa män vars spermieutveckling är defekt. Skillnaden gentemot tidigare metoder är dock att det inte är möjligt att på ett praktiskt sätt avgöra om den ofärdiga spermien är normal eller inte. Här finns alltså en risk, men också en möjlighet för de barnlösa par där mannen har en ofullständig spermieutveckling.

Att metoden verkligen fungerar också för människor har vi fått veta genom några nyligen publicerade rapporter om en lyckosam graviditet och födsel. Men ändå, den långsiktiga utvecklingen för de barn som tillkommer på detta sätt känner vi inte. Inte heller tycks forskarna ha testat metoden på försöksdjur i flera generationer. Sådana försök borde utföras för att eventuella överförda skador från spermietiden ska kunna bli synliga.

Läs Björn Afzelius synvinkel i nummer 5 av Forskning & Framsteg.