Teleportera möjligt

Science fiction blir verklighet.

Publicerad:

1998-03-01
n påvisades redan för sexton år sedan. Vad man nu har lyckats överföra utan att det tog någon tid var information om fotonernas kvanttillstånd. Informationen togs upp av en grupp andra fotoner en meter bort och på så vis blev de exakta kopior av de ursprungliga fotonerna. Inom några år kommer man att kunna överföra hela atomer eller molekyler på samma sätt, förutsäger de österrikiska fysikerna.

Blir det i så fall så småningom möjligt att kliva över från science fiction-världen till verkligheten, och teleportera människor från en plats till en annan? Man kanske kunde dela upp människan i enstaka atomer och skicka över henne någonstans långt bort där hon sätts ihop igen?

Nej, bortsett från att man nog inte kommer levande ur en sådan operation så är det också i princip omöjligt. Den fullständiga fysikaliska kunskapen om ett objekt är nämligen bara till en del av kvantnatur, medan resten tillhör den klassiska fysiken som lyder under konventionella fysikaliska lagarna