Litet inflytande trots stora upplagor

2001-06-01
En av vår tids mest inflytelserika populärvetenskapliga böcker var aldrig någon storsäljare, Rachel Carsons Tyst vår från 1962. Men den blev en väckarklocka om miljögifters katastrofala följder och bäddade för en snabbt framväxande miljörörelse.

Om äventyr och sex handlade de första storsäljande populärvetenskapliga böckerna, visar en kartläggning av amerikanska forskare.Om äventyr och sex handlade de första storsäljande populärvetenskapliga böckerna, visar en kartläggning av amerikanska forskare.Om äventyr och sex handlade de första storsäljande populärvetenskapliga böckerna, visar en kartläggning av amerikanska forskare.

Storsäljaren framför andra inom populärvetenskapens område är i stället den amerikanske astronomen Carl Sagans Cosmos, 1980. Boken sålde i hela 900 000 exemplar under de 50 veckor som den låg på den amerikanska bästsäljarlistan. Draghjälp fick Sagan av sin TV-serie och tittarsuccé om kosmos, som fram till i dag har setts av över 500 miljoner människor världen över.

En annan storsäljare, som inte är en alldeles enkel bok att ta sig igenom, är den brittiske fysikern Stephen Hawkings A brief history of time som under sitt första år såldes i mer än 700 000 ex. Den visar att en bok inte behöver vara lättläst för att bli en säljsuccé. Författarens image är nog så viktig för framgången.