Pepparholm blir allt grönare

Nu följer forskarna med spänning vilka växter som hittar till den nya ön.

Den konstgjorda ön Pepparholm är en del av den fasta förbindelsen över Öresund. Holmen, som är 4 kilometer lång och 500 meter bred, blev färdig för ett par år sedan (se F&F 4/99). Här har forskarna fått en unik möjlighet att studera hur växter invandrar till en ö och tar den i besittning, eftersom brobyggarna valde att inte så någonting på ön. En inventering förra sommaren visade att 200 olika arter hade slagit rot på ön.

Växter som har frukter som sprids med vinden, t ex maskrosor, och dunörtsväxter, t ex mjölkört, hittade snabbt till ön. Mållorna har varit kvicka att sticka upp. Nejlikväxter, korsblommiga växter och ärtväxter har också haft lätt att etablera sig. Kanske har fröna följt med fyllnadsmassorna. Men fåglar kan också vara goda fröspridare.

Ön är byggd av grus, sten och annat material hämtat från Skåne, Bohuslän, Jylland och ända från Norge. Därför kan det vara svårt att säga varifrån fröna kommer.

Forskarna är knappast överraskade att stora ytor täcks av trampört av olika slag. Växten, med sina underarter, är vanlig på havsstränder och kulturmark. Däremot har de hittat en rad sällsynta växter på ön, bl a som i stort sett bara finns på Öland och Gotland. En annan sällsynthet är kålsenap som är mest känd från Tåkerns stränder.