På nätet den 8 oktober

Med morgondagens teleskop ska forskarna t ex kunna se snabbt roterande stjärnor eller stjärnbildning i avlägsna galaxer.

2001-09-01
Det finns planer på teleskop vars spegelyta är hundra gånger större än de största teleskopen har i dag. Ljus som det i dag tar ett år att samla in kan det gigantiska ögat få in på en enda natt! Läs om detta i nummer 7/01 av Forskning & Framsteg.

Nästa nummer kommer lagom till Allhelgonahelgen. I dag dör de allra flesta den långsamma döden. Nya undersökningar visar att den delen av livet inte upplevs som meningslös. Det ställer krav på omgivningen. Den moderna döden är ämnet för flera artiklar.

Att ersätta de fossila bränslena tycks ta tid. Att träffa avtal om begränsning av utsläpp av koldioxid likaså. Att i stället förvara koldioxiden i jorden är visserligen dyrt, men tekniskt möjligt. Om tekniken utvecklades skulle det kunna sätta fart på arbetet med att begränsa koldioxiden. Läs mer om denna högintressanta teknik i nästa nummer av Forskning & Framsteg.

Den mäktiga floden Mississippi är en bångstyrig flod som man gör allt för att tygla. Men hur länge till kan man hålla den stången? Följ med Forskning & Framsteg på kunskapsresa till Louisiana i USA i vår!

Regalskeppet Vasa fick under många år konserveras för att klara livet på landbacken. Träet var anfrätt - men av vad? Allt tyder nu på att det är bakterier och svampar som förstör träet som har legat i vatten. Den insikten kan ge nya tolkningar av träföremålens historia.

Detta och mycket annat kan ni läsa i nummer 7/01 av Forskning & Framsteg.