Annons

Största fartyget får utombordare

Svensk teknik till propellrar och avsaltning i nya Queen Mary 2.

År 2003 beräknas Queen Mary 2 segla sin första kryssning. Med 2 620 passagerare, en längd på 345 meter och för ett pris på 7 miljarder blir hon havets nya drottning. Längden motsvarar fyra fotbollsplaner på längden efter varandra.

Än har inte tillverkningen börjat vid det franska varvet, men de flesta underleverantörerna är valda. Däribland framdrivning från propellertillverkaren KaMeWa i Kristinehamn och reningsanläggningar från Alfa Laval.

Queen Mary 2 kommer att utrustas med sex motorer: fyra dieslar och två gasturbiner. Men ingen av motorerna kommer att driva propellrarna direkt. I stället kommer de att generera elektricitet som i sin tur kommer att driva utombords elmotorer som sitter precis vid propellrarna. Systemet är inte helt nytt, men det är det mest kraftfulla som någonsin installerats. Det sparar plats ombord, ger mindre utsläpp men framför allt ökar det manövrerbarheten. Fyra utombordare på vardera 20 megawatt ska få upp Queen Mary 2 i hela 30 knop.

Vattenförbrukningen på Queen Mary 2 beräknas bli drygt 1 miljon liter per dag. Tre destillatorer från Alfa Laval producerar allt dricksvatten ombord genom att avsalta och rena havsvatten med hjälp av överskottsvärme från fartygets dieselmotorer. Varje destillator kan generera 7 liter vatten i sekunden. Vattenreningen är av en ny miljövänligare sort, där destillatorerna förutom att utnyttja dieselmotorernas överskottsvärme också renar sig själva och inte kräver onödiga kemikalier.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

2

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Vill bara kort veta, eller skriv något om den kommande Titanic II och hur långt dom kommit med bygget ???

www.residensea.com/home.cfmDet är nog inte den här båten du vill veta något om men den är maffig, helt unik.

Lägg till kommentar