Största fartyget får utombordare

Svensk teknik till propellrar och avsaltning i nya Queen Mary 2.
Publicerad
År 2003 beräknas Queen Mary 2 segla sin första kryssning. Med 2 620 passagerare, en längd på 345 meter och för ett pris på 7 miljarder blir hon havets nya drottning. Längden motsvarar fyra fotbollsplaner på längden efter varandra.

Än har inte tillverkningen börjat vid det franska varvet, men de flesta underleverantörerna är valda. Däribland framdrivning från propellertillverkaren KaMeWa i Kristinehamn och reningsanläggningar från Alfa Laval.

Queen Mary 2 kommer att utrustas med sex motorer: fyra dieslar och två gasturbiner. Men ingen av motorerna kommer att driva propellrarna direkt. I stället kommer de att generera elektricitet som i sin tur kommer att driva utombords elmotorer som sitter precis vid propellrarna. Systemet är inte helt nytt, men det är det mest kraftfulla som någonsin installerats. Det sparar plats ombord, ger mindre utsläpp men framför allt ökar det manövrerbarheten. Fyra utombordare på vardera 20 megawatt ska få upp Queen Mary 2 i hela 30 knop.

Vattenförbrukningen på Queen Mary 2 beräknas bli drygt 1 miljon liter per dag. Tre destillatorer från Alfa Laval producerar allt dricksvatten ombord genom att avsalta och rena havsvatten med hjälp av överskottsvärme från fartygets dieselmotorer. Varje destillator kan generera 7 liter vatten i sekunden. Vattenreningen är av en ny miljövänligare sort, där destillatorerna förutom att utnyttja dieselmotorernas överskottsvärme också renar sig själva och inte kräver onödiga kemikalier.

QM2 blir värst

Hastighetsrekordet bland de stora passagerarskeppen hålls fortfarande SS United States som kunde pressas upp i över 40 knop. Hon slog hastighetsrekordet över Atlanten år 1952.

Nu är det ju inte hastigheten kryssningspassagerarna är ute efter. Utan lyx och ångbåtsnostalgi. Kryssningsnäringen växer med 18 procent om året och av de 7 miljoner amerikaner som kryssade år 2000 anses hela 14 procent höra till kategorin prisokänsliga lyxsökare. De största hytterna är tvåvåningssviter på 150 kvadratmeter med panoramafönster över havet och egen butler. Tre fjärdedelar av alla hytter har egen balkong.

  Längd (meter) antal passagerare fart (knop)
Titanic 269 2520 21
SS United States 302 1970 31
Silja Europa 202 3120 22
Voyager of the Seas 312 3110 24
Queen Mary 311 1960 28
Queen Elisabeth 2 293 1740 28
Norway 315 2030 25
Queen Mary 2 345 2620 30
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor