Rekordstor asteroid funnen

I 20 år gamla observationer doldes jätteasteroiden.

Författare:

Publicerad:

2001-12-01
I förra numret av F&F berättade vi att det var precis 200 år sedan den största asteroiden, Ceres, upptäcktes. På bilder tagna i somras har nu amerikanska forskare hittat en ny asteroid som är större än Ceres.

På självaste jubileumsåret blir Ceres alltså passerad av den nyfunna asteroiden, än så länge döpt till 2001 KX76. Denna har en diameter på mellan 1 200 och 1 400 km, att jämföra med Ceres 950 km. Den nya asteroiden finns i ett bälte av småplaneter, Kuiperbältet, strax utanför planeten Neptunus och har en bana kring solen som liknar Plutos.

Observationer fanns från ett konventionellt teleskop vid European Southern Observatory i Chile. Projektledaren Gerhard Hahn bekräftar att hans grupp med hjälp av den digitaliserade databasen Astrovirtel lyckats räkna ut asteroidens bana.

- Vi hade tur. De här bilderna har ju en gång tagits i ett helt annat syfte än att leta efter asteroiden, men vi hittade den - längst ut i kanten på bilder som var upp till 20 år gamla!