På nätet den 7 maj

Om vårt hem i universum handlar Forskning & Framstegs tema i nummer 4/02.Vintergatan kartläggs just nu av astronomerna.

Syftet är att förstå hurskapelsen i vår kosmiska omgivning går till. Forskarna har också lärt sigett nytt sätt att bestämma en stjärnas ålder. Och så den eviga frågan om detfinns annat liv i vår galax. Borde de inte ha givit sig till känna vid dethär laget?

När nästa nummer kommer ut är förhoppningsvis våren här och Forskning &Framsteg presenterar den allra första blomman – någonsin! Den levde för över100 miljoner år sedan och fossilen är knappt synliga för ögat.

Göran Persson har uppmanat Sveriges kvinnor att föda fler barn. Det är inteförsta gången som frågan om folkbrist har varit på tapeten i Sverige. Läsom det i nästa nummer.

Det finns andra stora problem, sådana som kräver så mycket beräkningar attinte ens datorer kan lösa dem. De kan vara lätta att formulera men inte ensframtidens datorer kommer att rå på dem. Ohanterbara problem skriver vi om inästa nummer.

Läs också om våra unika muskler som har förmåga att förvandla celler frånexplosiva till uthålliga.

I över fyra hundra år har barnmorskor och läkare utkämpat en kamp. Mest hardet handlat om vem som ska få använda vilka instrument. Läs mer om dentvisten och mycket annat i nästa nummer av Forskning & Framsteg.