Bakterier färgar blåjeans

Forskare har fått bakterier att tillverka indigofärg. Går processen att industrialisera, är den ett miljövänligare alternativ till kemiskt framställd indigo.

Ursprungligen extraherades färgpigmentet indigo ur växter, men i dag utgörs basen av kol eller olja. Årligen tillverkas 16 000 ton indigofärg, varav nästan allt används för att färga denimtyg till bl a jeans.

Bakterier har tidigare använts för att färga blåkläder men då gett en rödaktig ton. Nu har forskare vid Genencor International i Palo Alto, Kalifornien, lyckats förmå bakterien E coli att ta bort det röda pigmentet. Den indigofärg som blev resultatet går inte att skilja från kemiskt framställd indigo.

Den nya tillverkningen börjar med att bakterierna gör ett ämne kallat tryptofan. Denna aminosyra är idealisk för tillverkning av indigo, eftersom den redan innehåller en ringstruktur som liknar indigomolekylen. Endast ett fåtal förändringar krävs för att få fram rätt slutmolekyl. Dessutom har forskarna satt in en gen i bakterierna som minskar deras tillverkning av rött pigment.

– Det är klart intressanta försök som gjorts för att framställa indigo. Man kan också tänka sig att framställa andra färgämnen om man utgår i från den grupp ämnen som tryptofan tillhör, kommenterar professor Ulf Rannug vid Institutionen för genetisk och cellulär toxikologi vid Stockholms universitet.