Polerna är på väg att byta plats

Det var länge sedan jordklotet genomgick en ordentlig polomkastning, men nu ser det ut att vara dags igen.

Satellitmätningar av jordens inre visar tecken på att nordpolen och sydpolen håller på att byta plats. I våras presenterade en fransk-dansk forskargrupp i tidskriften Nature att man har hittat två områden där magnetfältet är omvänt: dels sydost om Sydafrikas kust, dels vid nordpolen.

Satelliterna har ”tittat” 2 900 kilometer in i jorden. Där går gränsen mellan manteln och jordens flytande innandöme. Det är också här som jordens magnetfält är som allra starkast.Polvändningar är vanliga i jordens historia. Under de senaste 20 miljoner åren har det skett en omkastning i genomsnitt vart 200 000 år, och nu är det 780 000 år sedan sist. Men tittar man långt bakåt i historien har det kunnat gå hela 50 miljoner år mellan vändningarna.

Processen som styr polvändningen är kaotisk och går inte att förutsäga. Själva polvändningen tar bara några tusen år i anspråk.

– Magnetfältet som skyddar oss från högenergetiska partiklar från solen blir svagare när polerna byter plats. Det kan ge strålningsskador på bl a kommunikationssatelliter, säger Nils Olsen, som är fysiker vid danska rymdforskningsinstitutet och en av artikelförfattarna i Nature.

– Det finns också teorier om att genetiska mutationer äger rum vid polvändningar.

Observationerna har genomförts av Magsat-satelliten, som under 20 år har studerat jordens inre, samt av den danska satelliten Ørsted.