Återkoppling: Rydberg ligger i vägen

Att materia bromsar rymdfärder kan vara en orsak till att vi ännu verkar vara ensamma i rymden.

Författare:

Publicerad:

2002-09-01
Det finns flera möjliga förklaringar till att inga andra intelligenta varelser hälsar på oss. Vi förutsätter ofta att rymden mellan stjärnorna och galaxerna är så tom att det går att färdas med hög hastighet där. Rymden är dock fylld med mörk materia. I min forskargrupp har vi nyligen föreslagit att den mörka materien är s k Rydbergsmateria, en egen materieform av samma status som vätska eller fast ämne, fast där elektronerna befinner sig i höga energitillstånd. I rymden mellan stjärnorna består den huvudsakligen av väte. I laboratoriet kan vi tillverka den även av andra ämnen.

Eftersom kollisioner med Rydbergsmaterien (kanske 99 procent av all materia i universum) kommer att upphetta och förstöra allt som rör sig med hög hastighet, kan interstellära farkoster bara använda låg hastighet och kommer att ta mycket lång tid. Eftersom sådana färder därför är nästan omöjliga, kommer vi kanske aldrig att kunna träffa andra intelligenta varelser.