Miljövänligt lysrör utan kvicksilver

Nytt lysrör ger stora miljövinster. Det bygger på samma princip som bildröret i en vanlig TV.

Tekniska högskolan i Lausanne i Schweiz och företaget Nanolight har tillsammans utvecklat ett lysrör som fungerar utan miljöskadligt kvicksilver. Det består av en tunn metalltråd som man lyckats klä med en ”päls” av mikroskopiska kolfibrer. De ihåliga fibrerna är mycket små – ca 10 000 gånger tunnare än ett hårstrå.

I många av dagens lågenergilampor och lysrör skapas elektriska urladdningar i en gas som innehåller kvicksilver. Kvicksilvret sänder ut UV-strålning, och när den når ett fosforskikt på glasrörets insida skapas ljus genom fluorescens.

Principen för det nya lysröret är i stället densamma som för elektronkanonen i bildröret till en TV, där kanonen skjuter ut en stråle av elektroner mot glaset. Skillnaden i lysröret är att den pälsklädda tråden kontinuerligt sänder ut en matta av elektroner längs hela röret. Tråden i mitten av lysröret ersätter alltså den kvicksilverånga som fyller ett vanligt lysrör.

– Vi är ungefär fem år från en kommersiell produkt, men tidpunkten beror också på lagstiftning när det gäller kvicksilver och i vilken mån man kan göra det till en storskalig produkt, säger Per-Arne Nordlander, styrelseordförande för Nanolight i Genève.

Enligt tidningen Ny Teknik, som gjort en undersökning om kvicksilver, finns ungefär 75 kilo kvicksilver i de sammanlagt 12 miljoner lysrör och 7 miljoner lysrörslampor som säljs i Sverige varje år. Två tredjedelar av den hälsoskadliga tungmetallen kommer på avvägar varje år.