Bokanmälan: Vilken form har en snöflinga?

Författare:

Publicerad:

2002-12-01
Vad bestämmer en snöflingas utseende? Varför har sebran ränder? Hur gör tusenfotingen när den går?

Matematik finns överallt omkring oss, i formerna på vardagsföremål och i mönster i naturen. Boken är en karta till denna gömda matematik - och det utan en enda ekvation. Vi får titta in i lagar och i regelbundenheter i allt från spindelnät till vågor i havet.

Matematikern Ian Stewart visar att liv på jorden inte utvecklats bara genom genetiska processer, utan också utifrån matematiska principer. Han analyserar naturens olika typer av mönster och ger matematiska tolkningar. Eller vad sägs om att upptäcka medeltidsmannen Fibonaccis sifferserie i solrosens kronblad? Eller att en konstant vind över en öppen yta med sand orsakar små sandvågor som senare leder till att stora sanddyner ofta är arrangerade i parallella bankar. Allt illustrerat med vackra fotografier.

Hur var det då med snöflingan? Varje snöflinga är en perfekt sexhörning och de flesta vet att två flingor inte är exakt lika, men vilken form har en snöflinga? Ian Stewart ger svaret på bokens sista sida: snöflingan är snöflingeformad!