Värktablett blir ormgift

Mikronesisk landsplåga minskas med känt piller.

Den milt giftiga bruna trädormen är en stor huvudvärk på Guam, en amerikansk ö i Mikronesien. Den kom till ön på 1940-talet, och i genomsnitt finns nu 7 500 ormar per kvadratkilometer. Det motsvarar 3-4 på en hustomt av normal storlek. Ormarna kan bli 2 meter långa och äter bl a hundvalpar, kaniner och utrotningshotade fåglar. De klättrar dessutom gärna upp i kraftledningar där de orsakar kortslutning och strömavbrott.

Ormen har inga naturliga fiender på Guam, och man tänker därför försöka förgifta den. Smärtmedlet paracetamol har visat sig fungera bra. I ett nyligt test erbjöds 15 ormar döda möss betade med 80-milligrams paracetamoltabletter. Samtliga ormar dog inom tre dagar - även de som ogillat smaken och spytt upp mössen.

Amerikanska naturvårdsverket EPA har givit tillstånd att pröva ett förgiftningsprojekt på ön, skriver tidskriften Science News. Tidigare studier visar att andra djur, t ex krabbor och katter, som också kan få i sig betade möss, inte dör av värkmedlet.