Benmärg blir nervceller

För första gången har forskare kunnat se att donerad benmärg omvandlas till nervceller i mottagarens hjärna.

I dag söker forskare vägar att stimulera hjärnans egna reparationssystem för att väcka vilande celler. Dessa skulle då kunna mogna och ersätta nervceller som dör vid exempelvis stroke eller Parkinsons sjukdom. Nu har en amerikansk forskargrupp visat att fyra patienter som fått benmärg insprutad i blodet fick nya nervceller i hjärnan. Celler från benmärgen tog sig till hjärnan där de omvandlades till nervceller.

– Om de här processerna går att styra, öppnar det nya möjligheter att behandla sjukdomar som beror på att nervceller skadas eller dör, säger Éva Mezey, forskare inom neurovetenskap vid National Institutes of Health i Bethesda utanför Washington. Resultaten rapporterades i den amerikanska vetenskapsakademiens tidskrift PNAS.

De fyra patienterna var alla kvinnor, medan den donerade benmärgen kom från män. Eftersom bara mäns celler innehåller den manliga könskromosomen Y, kunde forskarna avslöja de nya cellernas ursprung (bilden). Kvinnorna fick benmärgen som behandling mot olika slags blodcancer, och efter döden undersökte forskarna deras hjärnor i mikroskop. De nya cellerna hittades då i olika delar av hjärnan, framför allt i hjärnbarken och i hippocampus, en struktur i tinningloben som är viktig för inlagring av nya minnen.

Det dröjer innan metoden kan användas som behandling, minst 5-10 år, enligt Éva Mezey. Ett problem är att det är ytterst få av benmärgscellerna som verkligen tar sig till hjärnan och bildar just nervceller.

– Vi vet inte heller vilka celler i benmärgen som har förmåga att utvecklas till nervceller och vilka signaler som krävs, men vi arbetar för att ta reda på det, säger hon.