Annons

Kampanjer utan verkan

Undervisning om rökningens skadliga inverkan är helt utan effekt, visar en ny studie.

Författare: 

Publicerad:

2003-04-01

Rökvanor grundläggs oftast i tonåren. Därför har man genom skolundervisning och via olika informationskampanjer försökt minska ungdomars benägenhet att börja röka. En genomgång av forskningen på området visar nu entydigt att anti-rökkampanjer riktade mot ungdomar är verkningslösa.

I stället för kampanjer med stora annonser i tidningar eller på bussar, bör man satsa på att helt enkelt höja priset på tobak, säger Carina Källestål på Folkhälsoinstitutet. Till skillnad från kampanjerna har detta bevisad effekt.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Jag tror inte heller på affisch kampanjer. Men om man kunde engagera artister och skådisar som ungdomarna ser upp till och som de vill identifiera sig med och får dem att agera att inte röka är "coolt då tror jag att man kan få en beteendeförändring till stånd."Barn gör inte som man säger barn gör som man gör"

Lägg till kommentar