Bokanmälan: Besatt av supernovor

Under en enda månad kan en supernova sända ut mer ljus än alla de andra 100 miljarderna stjärnor i dess galax.

En supernova av typ Ia är ett kosmiskt stjärnutbrott av en s k vit dvärg, en slocknad stjärna, och den lyser dessutom så pålitligt att den kan tjäna som ett rymdens standardljus. Astronomerna mäter dess utsända strålar för att räkna ut hur långt bort den ligger. Observationer av dessa supernovor ledde för fem år sedan till den för många astronomer omvälvande upptäckten att vårt universum utvidgas allt snabbare. Bakom upptäckten ligger år av observationer, passionerade strider mellan konkurrerande forskargrupper och en förkärlek för häftig vetenskap.

Författaren Robert Kirshner är en av de synnerligen aktiva aktörerna i spelet. Hans astronomkolleger säger att han och supernovorna är som Edward Wilson och myrorna - år av studier har gjort forskaren och hans objekt nästan oskiljaktiga. Och boken skildrar livligt den heta supernovaastronomin som den ter sig från Kirshners horisont.