Spermier luktar sig fram

Nya rön om spermier kan kanske ge bättre konstgjord befruktning.

Författare:

Publicerad:

2003-07-01

Hos sjöborrar och andra djur som parar sig genom att släppa ut könsceller i vattnet utsöndrar äggcellerna ämnen som gör att spermierna hittar rätt. Nu har amerikanska och tyska forskare hittat en mottagarmolekyl på ytan av mänskliga spermier som liknar de mottagare som finns på luktceller i näsan.

När forskarna testade hundra olika aromatiska molekyler fann de en som binder till den nya mottagaren och som då förändrar flödet av kalcium i spermierna. Detta påverkar bl a hur snabbt spermierna slår med svansen. I ett smalt vätskefyllt rör kan spermier också fås att simma i riktning mot en ökande koncentrationsgrad av molekylen. Resultaten rapporteras i tidskriften Science.

I dag vet man inte om ägget självt tillverkar ämnen som lockar spermier, men det kan vara ett sätt för ägg och spermier att kommunicera. Vid konstgjord befruktning skulle också liknande ämnen kunna användas för att sålla fram livskraftiga och rörliga spermier.