In i pulsarens källa

Jetstrålar från pulsaren vinglar fram och tillbaka.

Det rymdbaserade röntgenteleskopet Chandra har tagit en serie närbilder på en pulsar i stjärnbilden Vela. En pulsar är en snabbt roterande neutronstjärna som kan hinna med tusentals varv i sekunden. Vid vardera polen skickar den ut en jetstråle av högenergetiska elektroner och positroner. Om jetstrålarna råkar peka i jordens riktning kan vi se pulsaren som en intensivt blinkande fyr.

Chandra har observerat pulsaren i Vela vid ett tiotal tillfällen. Det har helt oväntat visat sig att de ett halvt ljusår långa jetstrålarna vinglar fram och tillbaka med oerhörd hastighet. Instabiliteten skulle kunna bero på att pulsaren rör sig i den omgivande gasen med en hastighet av 300 000 kilometer i timmen.

Pulsaren i Vela är den döda stjärnresten av en supernovaexplosion för 10 000 år sedan. Den bör ha setts av stenåldersmänniskor på jordens södra halvklot - lysande femtio gånger starkare än Venus. Det finns dock inga historiska dokument som beskriver händelsen.