Johannesört stör varannan medicin

Naturläkemedlet johannesört ökar aktiviteten hos ett enzym i levern sombryter ner läkemedel.

Naturläkemedel som innehåller johannesört, Hypericum perforatum, används motlätt nedstämdhet. Amerikanska forskare har nu sett att johannesört kraftigtökar aktiviteten hos ett leverenzym som kallas CYP3A4. Mer än hälften avalla läkemedel som marknadsförs i dag spjälkas av detta enzym.

Hos tolv friska försökspersoner mätte forskarna först enzymaktiviteten genomatt dessa fick äta ett ämne som leverenzymet normalt kan spjälka. Sedan åtde johannesörtpreparat i två veckor. Därefter testades enzymaktivitetenigen. Den visade sig då vara dubbelt så hög.

Detta gör att vissa mediciner bryts ner alldeles för snabbt för att ge denönskade effekten i rekommenderad dos. I andra fall, när läkemedlet behöverklyvas av enzymet för att bli verksamt i kroppen, kan förhöjd aktivitetresultera i att dosen behöver minskas. Ett annat viktigt leverenzym, CYP2D6,störs inte av naturläkemedlet, skriver forskarna i JAMA.