Ett steg närmare molekyldatorn

Chalmersforskare har byggt en fungerande transistor i nanoskala.

Med hjälp av en dansk molekyl har fysiker vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg lyckats bygga en fungerande transistor som är bara tre miljarddels meter stor.

– Vitsen med molekylelektronik, om det fungerar, är att delar av processen kan göras självorganiserande, säger professor Göran Wendin, som leder forskningsprojektet.

Molekylen, som skräddarsytts av forskare vid Köpenhamns universitet, består av fem bensenringar på rad med svavel i ändarna. I försöket är molekylen nedfryst till under -263 grader och ligger inklämd mellan elektroder av guld och aluminium. I detta tillstånd kan sedan forskarna styra hur enskilda elektroner vandrar via molekylen från en elektrod till en annan, vilket är principen för hur en transistor fungerar.

Grunden för dagens elektronik är kiselplattor. De får sitt mönster genom en kopieringsmetod som kräver extrem noggrannhet och många produktionssteg. Med framtida molekylelektronik kan molekylerna själva ordna in sig efter en mall.

– Detta bör bli enklare och billigare, på alla nivåer. Kiselprocesserna och fabrikerna blir dyrare och dyrare. De kan helt enkelt bli för dyra redan innan minsta gränsen är nådd, tror Göran Wendin.

Chalmersforskarna ska nu försöka bygga en hel molekylkrets.