Piteälven färgas röd

Syftet är att återställa den ursprungliga miljön.

Ett spektakulärt experiment har genomförts i Arvidsjaurs kommun i östra Lappland. Bakgrunden är att en milslång sträcka av Piteälven ska återställas efter de ingrepp som gjorts, främst i mitten av 1900-talet, för att underlätta flottningen. Efter restaureringen kommer medelhastigheten i älven att minska, men samtidigt blir strömningen mer varierad än nu. För att mäta hur stor förändringen blir släppte hydrologen Niclas Hjerdt vid Umeå universitet och hans kolleger ut rödfärg vid utloppet av Övre Trollselet.

Färgämnet, rhodamin, är starkt men ofarligt och bryts ner av dagsljus inom några dagar. Färgen färdas som ett rosa moln med vattenströmmen och späds ut allt mer. När forskarna mäter koncentrationen av färgämnet nedströms kan de beräkna hur snabbt vattnet rör sig längs olika sträckor.

Experimentet sker inom ramen för projektet Ekologisk återhämtning av Vindelälven och Piteälven som finansieras av Naturvårdsverket.