Solens stormar drabbar jorden

Solen har på sistone varit mer aktiv än någonsin och kastat ut laddade moln av het plasma över hela planetsystemet.

Bergsklättrarna på Mount Everest förlorade kontakten med basstationen. Amerikanska soldater i Irak tappade orienteringen när GPS slutade fungera, och i Malmö skedde ett strömavbrott som varade i en timme. Jordens magnetfält blev allvarligt tillskrynklat några dagar i oktober och november när magnetiska stormar på solen gick bärsärkagång. På Institutet för rymdfysik i Lund studerade solforskaren Henrik Lundstedt spektaklet med förtjusning.

– Solen har kastat ur sig några kanonmoln! De består av laddade protoner och elektroner som rör sig med 2 000 kilometer i sekunden. Det tog otroliga 20 timmar för dem att nå jorden. I vanliga fall brukar det ta två till tre dagar, säger Henrik Lundstedt.

Det var länge sedan solen stormade så här mycket och det trots att solen är på väg in i det stillsamma så kallade solfläcksminimum. Solens aktivitet varierar över en elvaårscykel som är kopplad till hur många solfläckar som syns på solens yta. Ju fler fläckar, desto mer laddade partiklar kastar solen ut. Henrik Lundstedt har upptäckt att elvaårscykeln samverkar med en tvåårscykel som kan förklara utbrotten i höstas.