Titan, Etiopien och grodor

Titan är den första och enda himlakropp i solsystemet där astronomer med stor sannolikhet har identifierat sjöar eller rentav oceaner av kolväten.

Detta visar nya studier där forskarna har sänt mikrovågor från jorden som studsat på Titan och sedan fångats upp av ett 300 meter stort radioteleskop på Puerto Rico. Radarekona är typiska för jämna ytor, troligen gigantiska nedslagskratrar fyllda med flytande kolväten. Det kan röra sig om metan, etan och acetylen.

Titan som är en av Saturnus månar, befann sig ungefär en miljard kilometer från jorden när experimentet gjordes. Radar används därför att månen har en ogenomskinlig atmosfär.

Etiopien och Eritrea är först i Afrika med en komplett dokumentation av sina växter. Floran omfattar åtta band och är resultat av ett samarbete mellan forskare i Addis Abeba och botanikerparet Olle och Inga Hedberg från Uppsala universitet. Arbetet har ända sedan 1980 finansierats av Sida.

– Växterna har praktisk och ekonomisk betydelse inom många områden. De är bland annat viktiga för forskning om läkemedel och växtförädling, kommenterar Berit Olsson, chef för Sidas avdelning för forskningssamarbete.

Grodor av släktet Dendrobates är de första djur som har upptäckts äta giftiga byten och sedan omvandla detta gift till något som är ännu giftigare. Pilgiftsgrodor har i sin hud några av naturens starkaste gifter.

Forskningen påbörjades för ett par år sedan när djurskötare upptäckte att pilgiftsgrodor som växer upp i fångenskap inte alls blir giftiga. Grundgifterna får grodorna från bland annat myror, fruktflugor och termiter.