Gåstol istället för rullstol

Japanska forskare har tillsammans med ett robotföretag utvecklat en stol med rörliga ben som kan bära en människa.

2004-03-01

En stol som kan gå kan bli ett alternativ till rullstolen. Den tvåbenta skapelsen ska exempelvis kunna bära sin last uppför trappor. Tanken är att den ska hjälpa rörelsehindrade, men även transportera tunga saker i besvärlig terräng. Roboten har utvecklats vid Waseda University i Tokyo i samarbete med japansk industri.

Den batteridrivna roboten, som kallas WL-16, är i huvudsak en aluminiumstol monterad på två uppsättningar av teleskopstänger. Dessa är fastsatta på plattor som fungerar som fötter.

Gåstolen använder tolv sensorer för att röra sig framåt, bakåt och i sidled samtidigt som den kan bära en vuxen människa. För närvarande kan den bara lyfta benen ett par millimeter, men forskarteamet strävar efter att få den att gå uppför vanliga trappsteg.

Enligt Mattias Wahde, docent vid Institutionen för maskin- och fordonssystem vid Chalmers tekniska högskola, är det svårare att få en gående robot att förflytta sig än en på hjul.

Han forskar om autonoma robotar, det vill säga sådana som kan agera utan mänsklig övervakning.

I dag finns två olika metoder för att få robotar att gå. En kallas statisk gång. Då rör sig roboten mellan ett antal givna "kroppsställningar" där man på förhand vet att maskinen har balans.

Den andra metoden kallas dynamisk gång och liknar människors sätt att ta kliv. Här måste roboten aktivt söka balansen i alla ställningar.

- Då kan exempelvis roboten ta ett steg tillbaka om den upptäcker att det inte går att gå framåt, precis som vi människor justerar balansen genom att flytta fötterna, säger Mattias Wahde.