Avlägsen släkting ger sig till känna

Planetsystemets nyupptäckta medlem är kall, röd och oerhört avlägsen.

Den nyfunna himlakroppen är nästan lika stor som Pluto. Den går i en kraftigt elliptisk bana runt solen, där ett varv tar 10 500 år. Den befinner sig nu som närmast solen, på ett avstånd av drygt 12 miljarder kilometer - 80 gånger längre bort från solen än jordens avstånd till solen.

Upptäckarna tror att himlakroppen är det första objekt som vi någonsin har sett i Oorts moln. Detta "moln" är det täcke av isiga kometer som forskarna tror ligger runt hela solsystemet och vars yttersta delar sträcker sig halvvägs till vår närmaste stjärna.

Den nyupptäckta planetoiden har fått namnet Sedna efter en inuitisk gudinna som bor i en isgrotta på havsbottnen. Kallare än så kan det knappast bli, och på Sedna råder kosmisk kyla med temperaturer på bara några tiotal grader över den absoluta nollpunkten. Observationer tyder på att Sedna är ett av de rödaste objekt som man har hittat i solsystemet, men ingen vet varför. Indirekta mätningar visar också att Sedna kan ha en egen måne.