Det blåser på Osiris

Hubbleteleskopet har för första gången upptäckt kol och syre i atmosfären runt en planet utanför vårt solsystem.

Planeten är den första och hittills enda så kallade exoplanet (en planet utanför vårt solsystem) som har kunnat observeras när den rör sig framför sin moderstjärna. Genom att analysera stjärnljuset som passerar genom planetens atmosfär har forskare redan tidigare upptäckt att den innehåller väte och natrium. Men nu har även de för oss hemtrevliga ämnena kol och syre kunnat observeras i atmosfärens översta lager. Franska astronomer har gett planeten smeknamnet Osiris, efter en egyptisk dödsgud som förlorade halva sin kropp. Planeten Osiris håller nämligen på att koka bort. Det är tusen grader varmt på ytan, och stora gasmoln driver ut med stjärnvinden.

- Den bild man får i huvudet är att planeten ser ut som en gigantisk komet med svans, säger René Liseau som är professor i astronomi vid Stockholms universitet.

Osiris är en gasplanet liknande Jupiter, men den är mycket hetare eftersom den ligger så nära sin sol.

Drömmen är att hitta jordliknande planeter utanför vårt solsystem och ta en närmare titt på deras atmosfärer. Skulle man hitta stora mängder molekylärt syre (O2) kan det, vad vi vet i dag, bara betyda en sak: att det finns stora mängder gröna växter som omvandlar vatten, koldioxid och solenergi till syre och kolhydrater som i sin tur konsumeras av levande organismer.

- Men för att kunna se jordliknande planeter behövs helt andra mätmetoder som vi inte har tillgång till ännu, säger René Liseau.

Han hoppas på att det rymdbaserade teleskopet Darwin, som skjuts upp om drygt tio år, kommer att hitta de jordliknande planeterna därute, om det finns några. Och om planeterna härbärgerar kolbaserat liv liknande vårt eget kommer Darwin att hitta det.