Eftersläntrarnas parad

De allra sista flyttfåglarna är nu på väg hit.

Författare:

Publicerad:

2004-06-01

Fågelsång är ett tidigt vårtecken, och vissa flyttfåglar kommer tillbaka till sina svenska häckningsplatser redan i mars. Men det finns en grupp flyttfåglar som länge bidar sin tid i vintervistet innan de slutligen åter vänder näbben mot norr. Anders Helseth, ringmärkare vid Ottenby fågelstation på Ölands södra udde, har hjälpt Forskning & Framsteg att sammanställa en lista över de flyttfåglar som anländer allra sist.

- En anledning att komma sent är att vissa fåglar är beroende av insekter för att föda upp sina ungar och att de därför måste vänta in värmen. Andra arter, som vissa sångare, kommer sent för att de helt enkelt har lång resväg, ända nerifrån Afrika, säger Anders Helseth.

Bättre sent än aldrig

• 2 juni: Kärrsångare
  • 1 juni: Rörsångare
  • 30 maj: Härmsångare
  • 28 maj: Trädgårdssångare
  • 28 maj: Rosenfink
  • 27 maj: Törnsångare
  • 18 maj: Näktergal
  • 16 maj: Blåhake

Angivna tidpunkter är genomsnittliga datum för när det första exemplaret av arten har ringmärkts vid Ottenby fågelstation. Statistiken grundar sig på mer än 50 års observationer.