En tanke fångad i flykten

Bilder på hjärnor med lysande, aktiva punkter har vi sett många av.

De framställs genom att forskarna under en viss tidsperiod tar mängder av bilder på försökspersoner, dels i vila, dels när de utför en viss övning. Bilderna läggs sedan samman till en.

Denna bild är däremot resultatet av en enda tagning med världens kraftfullaste magnetresonanskamera och visar hur det ser ut precis när hjärnan förstår vad den ser. I försöket fick personen se en mängd olika prickmönster, som skulle kategoriseras i två klasser. Här har personen just insett på vilket sätt mönstren är olika. Flera områden som sköter ögonrörelser är aktiva och dessutom den del av hjärnan som behandlar så kallad visu-spatial information.

Kameran har en extra stark magnet som ger upphov till det nödvändiga magnetfältet, 9,4 tesla jämfört med 1,5 tesla som är standard. Det gör det möjligt att avbilda de svaga signalerna från ämnen som kol, syre, kväve, fosfor, kalium och natrium som ingår i hjärnans ämnesomsättning. Tidigare har det bara gått att avbilda signaler från vattenmolekyler.