KI-forskare blev Årets förvillare

Till Årets förvillare 2004 har Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsett docent Olle Johansson, Karolinska institutet.

2005-03-01

Det är femte gången sedan utmärkelsen började delas ut för arton år sedan som den går till en akademiskt verksam forskare. Johansson får priset "för hans mångåriga, lika tvärsäkra som onyanserade varningar för allehanda negativa hälsoeffekter av elektromagnetiska fält. Olle Johansson får priset som en av de främsta representanterna för de alltför många forskare som, för att dra uppmärksamhet och medel till den egna verksamheten, sprider oro bland allmänheten genom att i massmedierna presentera obestyrkta hypoteser som etablerade fakta".

Till Årets folkbildare 2004 har utsetts journalisten Robert Aschberg. Han "har för en bred publik avslöjat vattenvirvlare, slagrutegängare, hästpratare, hästhårsanalytiker, s.k. medier och andra utövare av pseudovetenskap som simpla charlataner".

Utmärkelsen Årets folkbildare är förenad med ett penningpris på 10 000 kronor. Årets förvillare får inga pengar.