Lyckad odling av insulintillverkande celler

Nu går det att odla bukspottskörtelceller och få dem att tillverka små mängder insulin.

När kanadensiska forskare år 2000 lyckades transplantera insulintillverkande mänskliga celler till patienter var förhoppningarna stora om snar bot för många diabetessjuka. Problemet har dock varit att det till varje patient krävs celler från flera donatorer och att det har varit svårt att odla celler som tillverkar insulin. Nu har forskare vid National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases (NIDDKD) i Bethesda, USA, tagit ett stort steg framåt, rapporterar de i Science.

– Vår tanke var att det vore bättre att använda celler som har tillverkat insulin än att försöka få stamceller att mogna ut, säger doktor Marvin Gershengorn, chef vid NIDDKD:s kliniskt endokrinologiska gren.

Forskarna tog celler från avlidna personers bukspottkörtlar. När cellerna hade odlats i 17 dagar omvandlades de till mer omogna celler som inte tillverkar insulin. Dessa gick lätt att odla, och på 90 dagar hade de ökat i antal nästan en miljard gånger. Genom att odla dessa omogna celler i näringsfattig lösning lyckades forskarna därefter få dem att återgå till att tillverka insulin. Mängden insulin de producerar är dock ytterst liten, bara 0,02 procent av vad de normalt framställer.

– Vi har lyckats ta oss över det första hindret. Nästa viktiga steg är att mer effektivt kunna sätta i gång cellernas insulintillverkning. Vi är hoppfulla, men även om metoden fungerar kommer det att ta minst fem år innan den kan börja användas på människor, och då bara på forskningsnivå, säger Marvin Gershengorn.