Saturnus norrsken annorlunda

Bilder av UV-strålning och synligt ljus avslöjar överraskande egenskaper hos norrsken.

Norrskenet på Saturnus är både likt och olikt motsvarande fenomenen på jorden. Det framgår av studier som kombinerar flera olika bildkällor både i ultraviolett och i synligt ljus. Till skillnad från sin jordiska motsvarighet, som kan fladdra förbi på tio minuter, är skiftningarna i norrskenet på Saturnus mycket seglivade, och norrskenet kan dröja sig kvar i dagar.

På jorden drivs norrskensstormarna av solvindens magnetiska fält, men på Saturnus verkar solvindens magnetfält inte spela så stor roll. En annan avvikande egenskap är att när Saturnus norrsken blir ljusare, alltså energirikare, sluter det sig tätare runt polen. På jorden skingras norrskensljuset ut och bort från polen.

Norrskenet uppkommer när laddade partiklar från solen, solvinden, träffar planeternas atmosfärer. Krockarna med gaser i atmosfären ger strålning i olika färger beroende på vilken gas som dominerar. I luften ovan jorden finns det mest kväve och därför är norrskenet grönt, och i bland kan det färgas rödaktigt av syre. På Saturnus borde vätet i atmosfären få norrskensstrålarna att lysa rött. Att det ser blåaktigt ut beror på att bilderna är tagna i ultraviolett ljus.