Böckerna som vi vill läsa i sommar

De mest sålda populärvetenskapliga böckerna i naturvetenskap just nu.

Ordningen på bokhandlarnas majlista ändras naturligtvis ständigt. Nya böcker ges ut, medan några inte är nyutgivna utan nyligen har kommit ut i pocket.

Bill Brysons litet av varje från big bang till civilisationens uppkomst ligger etta hos Akademibokhandeln. Hos Hedengrens i Stockholm är den mest efterfrågade Jared Diamonds nya bok om samhällen som har gått under. Vetenskapshistoria är även Whites biografi över Leonardo da Vinci, Gingerichs om Kopernikus och hans mytomspunna världsbildsrevolution och Bodanis bok om elektricitet, om hur människan har lärt sig att behärska denna osynliga kraft som håller samman och driver vår värld.

Richard Dawkins är en kändis numera som alltid säljer, säger bokhandlarna, och även Brian Green har gjort sig känd som författare av populärvetenskapliga böcker om den moderna fysiken.

Oväder blir ett allt vanligare fenomen på vårt allt varmare jordklot. Mark Lynas har rest kors och tvärs över jorden och skildrar platser där växthuseffekten har gjort sig mest kännbar. Gladporr kallade recensenten i Svenska Dagbladet den lekfulla skildringen av evolutionsbiologi och det sexuella urvalet presenterat av Dr Tatiana, alias vetenskapsjournalisten Olivia Judson. Slutligen finns även en svensk bok med på denna lista – det är tre svenska astronomer som har slagit sig samman och gett ut en astronomisk uppslagsbok, oundgänglig läsning för alla rymdintresserade.

1. Bill Bryson: En kortfattad historik över nästan allting. Fahrenheit.
  2. Jared Diamond: Collapse. How societies choose to fail or succeed. Viking
  3. Brian Green: Fabric of the cosmos. Knopf.
  4. David Bodanis: Elektricitet. Historien om universums mäktigaste kraft. Norstedts.
  5. Owen Gingerich: Boken som ingen läste. Norstedts.
  6. Olivia Judson: Dr Tatianas råd om sex och samlevnad för hela skapelsen. Natur och Kultur.
  7. Richard Dawkins: The ancestor’s tale. A pilgrimage to the dawn of evolution. Houghton Mifflin Company.
  8. Per Ahlin, Björn Stenholm & Anita Sundman: Astronomisk uppslagsbok. Prisma.
  9. Michael White: Leonardo. Den förste vetenskaps- mannen. Svenska förlaget.
  10. Mark Lynas: Oväder. Nyheter från en allt varmare värld. Ordfront.