I begynnelsen rann ursoppan

Den materia som under den första miljondels sekunden efter big bang fyllde världsalltet var inte gas utan en mycket het vätska.

Det överraskande fyndet gjordes i en accelerator i Brookhaven på Long Island utanför New York. Fysikerna krockade tunga guldkärnor med varandra med nästan ljusets hastighet.

Inuti atomkärnan finns protoner och neutroner, och de rymmer de minsta byggstenarna - kvarkar. Kvarkarna hålls ihop så hårt av de så kallade gluonerna att ingen ännu har träffat på fria kvarkar. De sitter fångna tre och tre inuti sina partiklar. Men när guldkärnorna kolliderar med mycket hög energi upplöses alla bindningar, och kvarkar kommer loss huller om buller med gluonerna. För en bråkdels sekund skapas den ursoppa som man tror att universum fylldes med strax innan materien började klumpa ihop sig för 14 miljarder år sedan.

- Vi trodde att vi skulle få se gas av kvarkar och gluoner, berättar Anders Oskarsson, fysiker vid Lunds universitet, och i en gas växelverkar partiklarna med varandra. Nu tyder allt på att det har bildats en nästan perfekt vätska, som rinner mycket lätt och där alla beståndsdelarna uppträder kollektivt.

Anders Oskarsson och hans kolleger i Lund har arbetat med mätutrustning till experimentet sedan 1993. År 2000 var bygget klart och man körde i gång experimenten, men det tog ett tag innan man förstod vad man såg. Teorin stämde inte med verkligheten.

- Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Nu pågår det teoretiska arbetet med att förklara fenomenet. Det här är i själva verket vad man alltid hoppas på - att få syn på det oväntade för att sedan kunna förfina sina idéer.

Nu fortsätter experimenten, och forskarna hoppas kunna studera den nya urmaterien vidare. Och om två år startar försök på Cern i Genève där blykärnor får kollidera vid ännu högre energier i en mycket kraftfull accelerator. Där låter kanske mer ursoppa fysikerna backa tiden till nästan noll.