Annons

Hur påverkar tidig musikträning hjärnan?

Konsertpianister som började spela tidigt i barndomen är skickligare än de som började träna senare i livet. Det kan bero på att de har fått mer välutvecklad vit substans i sin hjärna.

Med.dr Fredrik Ullén, själv både aktiv konsertpianist och hjärnforskare vid Karolinska institutet i Solna, jämförde med hjälp av en magnetresonanskamera yrkespianisters hjärnor med andra och han fann ett tydligt samband mellan tidig övning och den vita substansens utseende i hjärnan. I den vita substansen finns de nervtrådar som förbinder olika områden i hjärnan med varandra. Runt dessa nervtrådar bildas ett isolerande skikt, myelin. Ju mer myelin, desto snabbare nervpulser och tjockare fibrer, vilket förmodligen leder till bättre funktioner i hjärnan.

1. Är det bara pianospel som ger dessa effekter?

Skillnaden i hjärnan mellan dem som börjar spela piano mycket tidigt och dem som inte gör det är ganska slående.

Men pianospel är bara en modell. Det är en lätt avgränsad aktivitet som vi kan följa i hjärnan. Liknande effekter skulle man kunna vänta sig hos helt andra experter, exempelvis schackspelare. Detta är en rimlig spekulation, men de är svårare att följa med hjärnstudier, eftersom de delar av hjärnan som är engagerade i dessa aktiviteter är inblandade i så mycket annat.

Poängen är att det är viktigt att träna i barndomen, för vi vet att myelinbildningen i de fibrer som styr fingerrörelser i huvudsak sker före 10-11-årsåldern.

2. Har du tittat på din egen hjärna?

Ja, som så många andra yrkesmusiker började jag öva i 4-5-årsåldern och har tittat in i mitt eget huvud också. Fast egentligen vet vi inte exakt hur mer myelin bidrar till att man blir exceptionellt skicklig. Vid sidan om träning är säkert även gener viktiga för att bli en bra musiker.

3. Hur påverkar spelet andra förmågor?

Man vet från andra studier att musikundervisning är generellt bra. Det är många olika moment som ingår i spelandet. Förutom det rent motoriska måste man läsa noter, hantera olika rörelsesekvenser, följa verbala instruktioner från lärare och dessutom lära sig att arbeta koncentrerat med en viss uppgift.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
11 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

Hej,jag arbetar som lärare i sv, re, och historia på vuxenutbildningen i Eksjö. Jag vill gärna att mina elever ska arbeta med intressanta texter som bygger på aktuell forskning - i mina olika ämnen.Jag undrar om det är ok att använda era artiklar och särskilt artikeln "Hur påverkar tidig musikträning hjärnan?" i min undervisning för att träna grammatik och ordklasser.Naturligtvis anger jag alltid källan.Materialet är alltså till för övningar i min löpande undervisning och är inte avsett föär t ex lärobokspublikation.Med vänlig hälsningHåkan Kjellin

Lägg till kommentar