Mindre ursprunglig än väntat

Krockad komet verkar inte bära vittnesmål om solsystemets ursprung.

Kometen Temple 1 träffades i somras av en projektil från rymdsonden Deep Impact. Följden blev att en del av kometens materia slungades ut i rymden. Målet var att avslöja dess uppbyggnad, eftersom man hoppas att kometerna bär med sig information om solsystemets allra första tid.

Deep Impacts instrument avslöjade att kometen är som en lös snöklump vars täthet är en tiondel av jordens.

Även den europeiska sonden Rosetta, som om nio år kommer fram till en annan komet, passade på att i över två veckor på håll studera kraschen.

- Vi fann mycket mer fast material än vattenånga, berättar professor Hans Rickman, Uppsalaastronom som är engagerad i Rosettaprojektet.

Om kometen består av ursprungligt material från tiden före planetsystemets uppkomst borde forskarna finna lika mycket stoft som is. Fast frågan om ishalten är inte avgjord ännu - det kan hända att mycket mer is finns längre in i kometen.