Designat teleskop störst i världen

Europa vill ta ledningen.

De tekniska krav som ställs på moderna teleskop är så många och så speciella att man knappast kan hitta på en ny form på teleskopbyggena. Det fick lundaarkitekten John Cramer höra när han började fundera över hur en ny europeisk teleskopjätte skulle kunna se ut. Nu har han tillsammans med en grupp svenska och internationella arkitekter, astronomer och tekniker vunnit en europeisk tävling om design av ett nytt teleskop som EU funderar på att sätta upp på Kanarieön La Palma eller i Atacamaöknen i norra Chile.

Teleskopets 50 meter stora huvudspegel ska placeras inuti en 200 meter hög byggnad. Det blir världens största, i dag är Keckteleskopet på Hawaii störst med sina 10-meters-speglar.

Byggnaden står på ben för att lyftas över de första 15 meterna över markytan där luftens turbulens är som värst. Vindarna ska kunna dra rakt igenom huset utan att det skakar, och teleskopet ska långsamt kunna rotera för att följa de studerade objekten på natthimlen.

– Med det nya teleskopet blir ljusinsamlingen och skärpan tiotusenfalt bättre än i dag. Det behövs om man till exempel ska leta efter jordliknande planeter. Vår jord lyser 10 miljarder gånger svagare än solen så kontrasten behövs för att kunna särskilja planeten från dess moderstjärna, förklarar astronomiprofessor Arne Ardeberg, som i flera år tillsammans med sina kolleger i Lund har drivit idén om att konstruera jätteteleskopet.

Hela bygget beräknas kosta 9 miljarder svenska kronor. Går allting som man har tänkt sig, kommer teleskopet att se nattens ljus kring år 2017.