Medicinskt hopp från loppor

Forskare har lyckats kopiera ett insektsprotein som kan användas som implantat.

Proteinet resilin finns naturligt i loppors leder och i cikadors ljudalstrande organ. Det är platser på insekten som kräver ett elastiskt och hållbart material. Med hjälp av proteinet kan insekterna frigöra den energi som de behöver för att hoppa eller flyga, eftersom proteinet kan ändra form på en millisekund.

Nu har en forskargrupp tagit fram genen som är mall för bananflugeresilin och satt in i genen i en bakterie. Bakterien fungerar sedan som en fabrik för proteintillväxt.

- I våra försök har vi lyckats sträcka en tråd av syntetiskt resilin 312 procent av sin ursprungliga längd, säger professor Chris Elvin vid CSIRO, som är Australiens ledande forskningsorganisation.

Tack vare sin elasticitet skulle materialet bland annat kunna användas för att ersätta av skadade diskar i ryggraden. Detta ligger emellertid minst tio år fram i tiden, på grund av säkerhetsregler för medicinsk utrustning.

Upptäckten publiceras i tidskriften Nature.